I fru... Twoja wiadomość już leci na nasze skrzynki!
Zajrzyj na swoją pocztę, aby poznać szczegóły oferty ;)
Tymczasem, sprawdź nowości na naszym blogu semahead.agency/blog/
Zespół Semahead by WeNet
Stron internetowych w Internecie stale przybywa – skąd Google ma wiedzieć, która jest najlepsza i którą najlepiej promować na samym szczycie wyników wyszukiwania, a którą zaś lepiej zepchnąć w czeluści. Jedną z metody pozycjonowania jest tworzenie tak zwanych topic clusters, które mają sprawić, że Google nas pokocha. Jak to zrobić? Czy klastry tematyczne trzeba tworzyć od zera? Co można zrobić na istniejącej już domenie? Podpowiadamy!
Topic clusters to metoda systematyzacji treści na stronie, tak by grupować treści ze sobą powiązane. Trudne? Śpieszymy z wyjaśnieniem. Mamy sklep z produktami spożywczymi dla dzieci. Najpopularniejszym sposobem pozycjonowania zawsze jest blog, który potrafi sprowadzić na stronę wielu użytkowników zainteresowanych tematem. Jednakże… o czym pisać? Ile można pisać o pysznych kaszkach, soczkach, musach bądź przecierach? Wtedy właśnie warto zapoznać się z pojęciem klastrów tematycznych, które pozwalają na to, aby na stronie stworzyć przestrzenie z zagadnieniami tematycznymi. W przypadku firmy z produktami dla dzieci można stworzyć np.:
Zespół treści dotyczący zdrowego odżywaniami dzieci.
Poradniki rozwojowe maluchów.
Poradniki dotyczące wychowania.
Poradniki dla rodziców dotyczące ciąży i porodu.
Każda taka tematyka może być rozwinięta niezliczoną liczbą artykułów na blogu.
Model klastrów tematycznych jest sposobem organizacji treści, który jest dla Google logiczny. Dzięki takiemu konstruowaniu architektury strony Google może stwierdzić, czy dana strona jest autorytetem w temacie, czy też pisze o mydle i o powidle. A Google zmienia swoje algorytmy tak, by to właśnie eksperci w danej dziedzinie wypowiadali się na tematy, na których się znają. Proces ten jest podyktowany również zmianami w zachowaniu użytkowników. Nie dzieje się to szybko, a zmiany zachowania są żmudne. Widać jednak, że użytkownicy nabierają świadomości na temat fake-newsów. Ponadto, użytkownicy coraz częściej zachowują dystans do wiedzy pozyskiwanej od anonimowej osoby w Internecie. I bardzo dobrze, jednak Google wciąż przystosowuje się do tej zmiany w sposobie korzystania z Internetu.
Ludzie częściej weryfikują i drążą fakty. Tym samym, zadają coraz bardziej skomplikowane i wielowymiarowe pytania. Dlatego też wyszukiwarki nauczyły się rozumieć bardzo wieloaspektowe zapytania i cały czas starają się wyłapywać konteksty . Ta zmiana trwa od 2013 roku, gdy to Koliber zaczął mieszać w wynikach wyszukiwania, sprawiając, że nie wystarczyła umieszczać frazy kluczowe gdziekolwiek, by strony były wysoko w SERPie.
Nie bez znaczenia był też RankBrain, który w 2015 roku zaczął analizować konteksty zapytań i ich wzajemne powiązania. Łączy zapytania z podobnymi tematami, tak by stworzyć najbardziej optymalne wyniki wyszukiwania.
Najprościej można podzielić je na trzy elementy.
Wdrożenie klastrów tematycznych może być bolesne, zwłaszcza jeśli serwis istnieje już jakiś czas w przestrzeni internetowej i ma rozbudowane archiwum artykułów. Rekomendowanym rozwiązaniem wówczas jest solidny audyt treści, który pozwoli na pogrupowanie bieżących artykułów w kategorie i podkategorie. Oznacza to, że w telegraficznym skrócie należy:
1. Sformułować ogólne tematy, z którym mierzą się użytkownicy – tak tworzymy pillar pages.
2. Przejrzeć istniejące treści i zakwalifikować je do utworzonych w punkcie pierwszym pillar pages.
3. Zidentyfikować kolejne tematy artykułów, które powinny być napisane, by rozwinąć skonstruowane w punkcie pierwszym i drugim klastry tematyczne.
4. Stworzenie sieci powiązań między artykułami.
Tym samym wędrujemy od ogółu do szczegółu. Przykład jak zrobił to sklep izielnik:
Mamy ogólną kategorię blogową „Dla sportowców” -> https://www.izielnik.pl/blog/dla-sportowcow nie każdy użytkownik tego sklepu jest sportowcem, jednak część kupujących tak się właśnie identyfikuje i użytkownicy czytający artykuły z tego pillar page są zupełnie innymi użytkownikami niż ci, czytający artykuły z podstrony „mama i dziecko” https://www.izielnik.pl/blog/mama-i-dziecko. Mimo że obie te podstrony działają w ramach jednego serwisu to serwują content dla zupełnie innej grupy odbiorców, jednocześnie pokrywając tematycznie bardzo dużą liczbę fraz kluczowych.
Jak widać „temat” czyli pillar page musi być na tyle szeroki, by mógł poruszać jakiś problem, a jednocześnie na tyle ciasny, by skupić się na koncepcie bądź bardzo konkretnej grupie docelowej. Jeśli nie da się wymyślić artykułów blogowych korespondujących z pillar page oznacza to, że wybrany pillar page nie „trzonem strony”.
Gdy wytypowane zostaną pillar pages to analiza słów kluczowych będzie czystą przyjemnością. Do analizy będzie można użyć dowolnego narzędzia z rozbudowaną bazą słów kluczowych. W Polsce wciąż najpopularniejszym narzędziem jest Senuto, które pozwala na podstawie wpisanej głównej frazy kluczowej poznać pełen przekrój propozycji słów kluczowych, które mogą zostać użyte w ramach topic cluster:
Senuto generuje gotowe pytania, na które można odpowiedzieć w ramach danego klastra tematycznego. Oprócz pytań można również przejrzeć pełne podsumowanie i na jego podstawie wytypować frazy kluczowe do zagospodarowania w topic clusters:
Jak widać w ramach pillar page o oleju konopnym można napisać artykuły np.:
· O tym jak stosować oleje CBD?
· Czy olej konopny uczula?
· Do czego służy olej konopny?
· Jak używać oleju konopnego na włosy?
· Właściwości oleju konopnego.
· Olej konopny – Internet czy stacjonarna apteka: gdzie kupić?
Podobną funkcjonalność ma również Ahrefs, który ma bardzo podobną strukturę:
Ciekawą opcją, którą również można wykorzystać jest sprawdzenie Wikipedii: Wikipedia w fantastyczny sposób tworzy klastry tematyczne i wszystko jest perfekcyjnie podlinkowane pod kątem SEO – do wszystkiego. Można potraktować strony podlinkowane na Wikipedii jako inspiracje na tematy blogowe:
Jak widać na powyższym screenie: podlinkowane są „oleje schnące” -> można potraktować to jako pomysł na edukacyjny temat blogowy, zwłaszcza podkreślając porównanie pomiędzy olejem schnącym i półschnącym. Równie wartościowymi tematami jest rozwinięcie składu oleju konopnego i tego, jak taki a nie inny skład wpływa na właściwości oleju.
Innym ciekawym narzędziem SEO jest https://keywordtool.io/, który pozwala na bezpłatne wyszukiwane sugestii dotyczących fraz kluczowych. W darmowej wersji pozwala na wyszukiwanie fraz bez średniego wolumenu wyszukiwania, jednak do działań sensu stricto content marketingowych nie jest to wiedza niezbędna:
Prawidłowo wykonana analiza fraz kluczowych zapobiegnie możliwej kanibalizacji słów kluczowych.
Klastry tematyczne sprawiają, że mamy pełne pokrycie lejka sprzedażowego – zarówno dla osób zainteresowanych tematami ogólnymi jak i tymi bardziej zaawansowanymi. Oferujemy wiedzę na dowolnym poziomie zaawansowania, tak by każdy był usatysfakcjonowany. Ścieżki kupującego są niezbadane, a ponadto nieliniowe, różne drogi prowadzą do celu, a rolą sprzedawcy (bądź dostarczyciela treści) jest przewidywanie i towarzyszenie w procesie decyzyjnym.
https://terakeet.com/blog/topic-clusters/
Sprawne zbudowanie treści wokół lejka sprzedażowego sprawi, że prawidłowo zidentyfikujemy bolesne punkty i będziemy rozwiązywać problemy, nim jeszcze wystąpią, opiekując się potencjalnym klientem przy pomocy treści.
Warto pamiętać, że nie każdy, kto trafi na naszą treść zostanie klientem i jest to w pełni w porządku. Nie zawsze ktoś jest gotowy, by zostać kupującym i może nawet nigdy nie mieć intencji stania się klientem. To nic nie zmienia, warto być zawsze gotowym. Jednak, nie ukrywajmy. Treści nie piszemy tylko dla użytkowników, ale również dla robotów wyszukiwarek. Otóż klastry tematyczne wzmacniają kontekstowość, a to na rozumieniu kontekstu opiera się w ostatnim czasie Google – kontekst na dobrą sprawę wzmacnia wszystko: zarówno tytuły SEO, H1, H2, ale również całe otoczenie, w których konkretne treści występują na stronie. Budując klastry tematyczne, budujemy konteksty w witrynie i tworzymy hierarchię treści.
Do tego tworząc topic clusters, budujemy autorytet w danej dziedzinie. A autorytet jest ważny nie tylko w branży your money, your life, ale w praktycznie każdej. Ekspertyza, autorytet i zaufanie (ostatno wzbogacone o kolejne „e” – experiance) – wszystko to można zbudować, tworząc wartościowe treści, odpowiadające na problemy użytkowników i pokrywające pełny zakres tematyczny.
Do tego klastry tematyczne stanowią logiczny sposób uporządkowania treści, która pomaga użytkownikom, ale również robotom wyszukiwarek w poznawaniu struktury. Przejrzystość i czytelność to niewątpliwe zalety topic clusters.
Klastry tematyczne uporządkują Twoją treść i spowodują, że będzie ona łatwiejsza do przyswojenia, zarówno dla robotów jak i dla użytkowników. Relacje semantyczne między frazami kluczowymi oraz LSI keywords są aktualnie ważniejsze niż frazy sensu stricto, dlatego też warto wprowadzić strategię marketingu treści opartą o klastry tematyczne. Przy tworzeniu treści należy jednak pamiętać o prawidłowym formatowaniu zgodnym z zasadami SEO!
Chcesz zacząć współpracę z nami? Wypełnij formularz!
Wypełnienie zajmie Ci kilka chwil a nam pozwoli
lepiej przygotować się do rozmowy z Tobą.